Mapa treści
ToggleDodatkowe koszty przy czarterze jachtu – o czym warto wiedzieć?
Czarter jachtu coraz częściej postrzegany jest jako atrakcyjna forma spędzania wakacji. Nie tylko dla zapalonych żeglarzy – także dla osób, które nigdy wcześniej nie stały na pokładzie, a nawet obawiają się wody. Wystarczy odrobina chęci i sprawdzona ekipa, żeby rozpocząć przygodę życia. Jednak zanim podpiszesz umowę czarterową, warto wiedzieć, jakie dodatkowe koszty mogą pojawić się poza samą opłatą za wynajem jachtu i przelot samolotem. Dzięki temu unikniesz niemiłych niespodzianek, a planowanie budżetu stanie się prostsze.
Koszty transferów na miejsce
Pierwszym dodatkowym wydatkiem mogą być transfery z lotniska do portu, w którym czeka jacht. Wiele firm czarterowych oferuje taki transport dedykowany dla Twojej załogi, jest to usługa płatna dodatkowo. Warto więc wcześniej uzyskać informację, ile będzie kosztować. Opcją alternatywną bywa wynajęcie lokalnej taksówki albo skorzystanie z komunikacji miejskiej. Przy okazji dobrze przewidzieć, czy będzie konieczny nocleg w hotelu przed rejsem lub po nim – często wybierając np. przylot dzień przed rozpoczęciem czarteru, czy wylot dzień po zdaniu jachtu cena lotów może spaść nawet o połowę. Łącząc niższą cenę lotu z tanim hotelem masz możliwość wydłużenia wakacji bez dodatkowych kosztów.
Starter pack: sprzątanie, pościel, gaz i nie tylko
W ogłoszeniach firm czarterowych często znajdziesz informacje o tzw. starter packu. Z reguły obejmuje on:
- Końcowe sprzątanie jachtu po rejsie,
- Pościel i ręczniki (czasem tylko pościel, ręczniki trzeba zamówić oddzielnie),
- Gaz do kuchenki i butli turystycznych,
- Podstawowe środki czystości lub sprzęt kuchenny.
Koszt starter packa zazwyczaj mieści się w przedziale od kilkudziesięciu do nawet kilkuset euro, zależnie od wielkości jachtu, regionu i standardu firmy czarterowej. Warto pamiętać, że ta opłata jest obowiązkowa we wszystkich firmach czarterowych oferujących jachty na całym świecie.
Kasa jachtowa – czyli wspólna zrzutka na rejs
Podczas żeglowania powstaje wiele drobnych kosztów związanych z bieżącym funkcjonowaniem jachtu i załogi. Aby nikt nie martwił się drobiazgami, często praktykuje się tzw. kasę jachtową. Każdy członek załogi wpłaca do niej określoną kwotę (zwykle około 100–200 euro na osobę za tydzień rejsu, choć może się to różnić w zależności od standardu życia załogi). Z kasy jachtowej opłacane są głównie:
- Postoje w marinach i portach,
- Paliwo do jachtu,
- Wyżywienie na pokładzie, napoje, drobne zapasy,
- Ewentualne nieprzewidziane wydatki (naprawa drobnych usterek itp.).
Na koniec rejsu, jeśli w kasie jachtowej zostały jakieś środki, dzieli się je proporcjonalnie między załogantów lub przeznacza na wspólny cel.
Dodatkowe akcesoria i wyposażenie
Wiele firm czarterowych kusi atrakcyjnymi dodatkami, które urozmaicają rejs. Część z nich bywa wliczona w cenę, ale bywa też, że trzeba dopłacić. Przykłady:
- Silnik do pontonu (outboard) – często w cenie, ale zdarza się, że trzeba zapłacić kilkadziesiąt euro za tydzień.
- SUP (Stand Up Paddle) – coraz bardziej popularne, potrafi wzbogacić rejs, lecz to z reguły dodatkowy koszt.
- Grill do kokpitu – niektórzy uwielbiają smażyć świeże ryby na pokładzie, ale wynajem grilla może wymagać dopłaty.
- Siatka bezpieczeństwa na relingi – przydatna, jeśli na pokładzie są dzieci lub zwierzęta. Nierzadko trzeba za nią dopłacić i najlepiej zamówić ją wcześniej, bo na miejscu może zabraknąć dostępnych sztuk.
Warto przed podpisaniem umowy czarteru poprosić firmę o szczegółową listę wyposażenia podstawowego i ewentualnych dodatków płatnych extra. Dzięki temu unikniesz rozczarowania, jeśli okaże się, że wymarzony gadżet kosztuje więcej, niż planowałeś.
Opłaty portowe i paliwo
Zdarza się, że w niektórych krajach czy regionach portowe prysznice, prąd czy woda są dodatkowo płatne. W niektórych portach cena za postój obejmuje wszystko, w innych natomiast musisz wykupić żetony lub karty na prysznic i prąd. Te koszty zwykle pokrywa się z kasy jachtowej, niemniej warto mieć to na uwadze przy planowaniu budżetu.
Analogicznie wygląda sprawa z paliwem. Większość jachtów wydawana jest z pełnym bakiem i trzeba go uzupełnić przed zdaniem jednostki. Jeśli planujesz dłuższe przeloty lub intensywną żeglugę na silniku (np. przy bezwietrznej pogodzie), koszty paliwa będą oczywiście wyższe.
Ubezpieczenie turystyczne i ubezpieczenie kaucji
Choć nie każdy o tym pamięta, warto rozważyć wykupienie ubezpieczenia turystycznego z rozszerzeniem żeglarskim, które obejmie koszty leczenia i ewentualnego ratownictwa, jeśli przydarzy się wypadek na wodzie.
Kolejnym ważnym elementem jest ubezpieczenie kaucji, zwane też ubezpieczeniem depozytu. Z reguły przy czarterze jachtu płacisz kaucję, która może wynosić nawet kilka tysięcy euro. Jeśli na jachcie dojdzie do uszkodzenia, z kaucji pokrywane są koszty naprawy. Ubezpieczenie kaucji chroni cię przed utratą całej kwoty, choć zwykle obowiązuje udział własny lub tzw. franszyza integralna. Franszyza integralna to wyłączenie odpowiedzialności ubezpieczyciela za szkody do określonej kwoty np 100 EUR. Jednak przy szkodzie 101 EUR ubezpieczyciel pokrywa już całą kwotę. Przy udziale własnym 100 EUR robiąc szkodę na 101 EUR ubezpieczyciel zwróci ubezpieczonemu tylko 1 EUR.
Opcja minimum, która w zupełności wystarczy
Jeśli chcesz zaplanować wyjazd w taki sposób, by nie przepłacić, a jednocześnie cieszyć się komfortem na jachcie, warto wziąć pod uwagę kilka kluczowych kosztów:
- Loty – często nie do uniknięcia. Najlepiej kupować bilety z wyprzedzeniem.
- Transfery – porównaj i przemyśl, czy skorzystasz z oferty firmy czarterowej, czy zorganizujesz to na własną rękę.
- Ewentualny nocleg przed/po rejsie – czasem nieunikniony, jeśli godziny lotów nie współgrają z terminem czarteru.
- Kasa jachtowa – wspólna zrzutka załogi na podstawowe koszty podczas rejsu.
- Ubezpieczenie turystyczne – by czuć się bezpiecznie w razie wypadku.
- Ubezpieczenie kaucji – często decyduje się na nie większość załóg, żeby uniknąć stresu w przypadku uszkodzenia jachtu.
Z takim zestawem spokojnie możesz cieszyć się wspaniałą przygodą na wodzie, nie martwiąc się o nagłe wydatki.
Czy warto zdecydować się na czarter jachtu?
Choć na pierwszy rzut oka liczba kosztów może wydawać się spora, w praktyce czarter jachtu nie jest dużo droższy niż stacjonarne wakacje w hotelu, zwłaszcza gdy rozłoży się wydatki na całą załogę. Ponadto sam styl takiego wypoczynku bywa nieporównywalny z żadnym innym: codziennie nowe widoki, możliwość pływania w odludnych zatoczkach, brak tłumów i pełna swoboda decydowania, kiedy i gdzie popłynąć.
Dla wielu osób największą zaletą rejsu jachtem jest poczucie wolności i bliskość natury. Nawet jeśli nigdy nie żeglowałeś, możesz wynająć skippera (czyli doświadczonego kapitana), który poprowadzi jednostkę, a ty będziesz się relaksować. Z czasem sam nauczysz się podstaw żeglarstwa, a może odkryjesz w sobie pasję na całe życie.
Podsumowanie
Planując czarter jachtu, pamiętaj, że poza ceną samego czarteru i biletami lotniczymi pojawią się dodatkowe wydatki, takie jak:
- transfery z i na lotnisko,
- koszty starter packu (sprzątanie, pościel, butla gazowa),
- opłaty portowe pokrywane zwykle z kasy jachtowej,
- paliwo do jachtu,
- ubezpieczenie turystyczne i ubezpieczenie kaucji,
- możliwe dodatkowe akcesoria jak silnik do pontonu, SUP, grill, siatka bezpieczeństwa.
Mimo to wcale nie musi to oznaczać ogromnych kosztów. Dzięki odpowiedniemu planowaniu, jasnemu podziałowi wydatków w załodze i świadomości, co wchodzi w skład oferty czarterowej, łatwo zorganizujesz wspaniałe wakacje. Żeglowanie daje niepowtarzalną wolność, a przy tym pozostaje dostępne dla każdego, nawet dla tych, którzy wcześniej bali się wody czy nie mieli doświadczenia w żeglarstwie. Jeśli marzysz o urlopie innym niż wszystkie, spróbuj – morze potrafi oczarować każdego!