Mapa treści
ToggleCzy czarter jachtu ze skipperem to szansa na udane wakacje?
Marzysz o wakacjach pod żaglami, ale nie masz odpowiednich uprawnień albo po prostu wolisz się zrelaksować, zamiast samodzielnie prowadzić jacht? Zatrudnienie skippera to świetne rozwiązanie, które pozwala cieszyć się pełnią żeglarskiej przygody bez stresu związanego z manewrowaniem w porcie czy planowaniem trasy. Poniżej znajdziesz wyjaśnienia i praktyczne wskazówki, które pomogą ci zrozumieć, jak wygląda czarter jachtu ze skipperem oraz ile to może kosztować w różnych zakątkach świata.
Dlaczego warto zatrudnić skippera?
Skipper to doświadczony kapitan, który przejmuje odpowiedzialność za prowadzenie jachtu. Dzięki jego wiedzy i umiejętnościom nie musisz martwić się o nawigację, prognozy pogody ani formalności portowe. Dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z żeglarstwem, jest to komfortowe i bezpieczne rozwiązanie. Jeśli natomiast masz już doświadczenie, możesz skupić się na odpoczynku lub zwiedzaniu okolicy, podczas gdy skipper zajmie się technicznymi aspektami rejsu.
Skipper polski czy lokalny? Jakie są opcje i co wybrać?
Możesz zdecydować się na polskiego skippera, z którym porozmawiasz w ojczystym języku, a on może mieć bardzo dobrą znajomość akwenu – warto jednak sprawdzić, czy faktycznie pływał wcześniej w danym regionie i ma tam doświadczenie. Jeśli tak, zyskujesz przewodnika, który przy okazji opowie ci o swoich przygodach na innych morzach. Lokalny skipper z kolei doskonale rozumie miejscowe zwyczaje, często jest traktowany jak swój w portach i tawernach, a to może oznaczać lepsze miejsca postojowe czy znajomość niedostępnych dla turystów zakątków.
Różnice w kosztach potrafią być niuansowane. Wynajęcie polskiego kapitana bywa trochę tańsze niż lokalnego, chociaż w Chorwacji, Grecji, na Karaibach czy we Włoszech często trzeba doliczyć transport i ewentualny nocleg przed rozpoczęciem czarteru, jeśli skipper przyjeżdża spoza regionu. Lokalni żądają czasem wyższej stawki dziennej, ale nie ponosisz kosztów ich przyjazdu na miejsce. Dokładne ceny najlepiej sprawdzić u agenta czarterowego, bo różnią się w zależności od sezonu i standardu jachtu.
Koszty i zarobki skipperów w różnych regionach
Zazwyczaj skippera opłaca się za każdy dzień rejsu. Do stawki należy doliczyć jego wyżywienie i zapewnić mu miejsce do spania. W Chorwacji i Grecji polski skipper oczekuje około 150–200 euro dziennie, podobnie na Karaibach i we Włoszech, choć bywa, że na Karaibach ta kwota może wzrosnąć do 250 euro – zależy to od długości rejsu i terminu. Lokalny skipper może być minimalnie droższy za dzień pracy, ale nie płacisz za jego transport, więc w ogólnym rozrachunku może okazać się to bardziej opłacalne. Podczas rejsu kapitan potrzebuje kabiny lub przynajmniej koi w mesie, tak samo należy zadbać o jego posiłki – je z wami, a nie osobno.
Wynagrodzenie to nie jedyny koszt. Załoga ponosi też wydatki na dojazd skippera do mariny (jeśli nie jest miejscowy), a w razie potrzeby – bilet lotniczy. Ważne jest, by przed startem rejsu ustalić wszystkie te szczegóły. Jeśli wiesz, że skipper mieszka w pobliżu, to jego cena dzienna może być wyższa, ale finalna kwota za rejs wcale nie musi okazać się większa niż w przypadku sprowadzania kogoś z innego kraju.
Zakres obowiązków skippera
Kapitan ma przede wszystkim prowadzić jacht, dbać o bezpieczeństwo i planować trasę zgodnie z warunkami pogodowymi. Zwykle pomaga też przy manewrach portowych, cumowaniu czy stawianiu i zrzucaniu żagli. Skipper odpowiada za żeglarską stronę rejsu, ale nie jest animatorem ani osobistym kucharzem.
Czego można wymagać od skippera?
Bezpiecznego prowadzenia jachtu.
Organizacji żeglugi zgodnie z prognozami pogody.
Podstawowej nauki obsługi jachtu, jeśli załoga jest zainteresowana.
Doradztwa w kwestiach tras rejsu, miejsc wartych odwiedzenia.
Czego raczej nie należy oczekiwać?
Obsługi gastronomicznej (skipper może pomóc, ale to nie jego obowiązek).
Pracy przez całą dobę – kapitan też ma prawo do odpoczynku.
Organizowania długich wycieczek lądowych. Skipper zajmuje się głównie sprawami związanymi z pływaniem i jachtem.
Czas pracy skippera w ciągu dnia
Standardowo skipper „pracuje” przez cały dzień, ale oznacza to, że jest odpowiedzialny za rejs wtedy, gdy jacht porusza się po wodzie. Po zakończeniu żeglugi (zwykle pod wieczór) i zacumowaniu w porcie, kapitan może mieć czas wolny. Zazwyczaj jednak pozostaje do dyspozycji załogi w sprawach związanych z jachtem.
W praktyce skipper wstaje wcześnie, sprawdza prognozy, przygotowuje plan dnia i ewentualnie instruuje załogę co do manewrów. Gdy dotrzecie do miejsca noclegowego, cumuje, sprawdza stan jachtu i upewnia się, że wszystko jest w porządku. Wtedy może udać się na spoczynek albo dołączyć do wieczornych rozmów załogi (zależnie od relacji i ustaleń).
Gdzie skipper śpi i co je?
Najczęściej skippera obowiązują te same zasady co resztę załogi. Musi mieć zapewnioną koję (lub kabinę) i uczestniczy w posiłkach razem z innymi. W przypadku mniejszych jachtów zdarza się, że kapitan nocuje w mesie, co pozwala zaoszczędzić jedną kabinę dla gości, ale warto to ustalić jeszcze przed czarterem. Większość doświadczonych skipperów wymaga prywatnej kabiny na jachcie.
Wyżywienie skippera wlicza się w koszty rejsu i jest obowiązkiem załogi. Oznacza to, że kapitan je to samo, co pozostali członkowie. Jeśli załoga jada na mieście, zwykle zaprasza skippera do wspólnego stołu, choć zdarzają się sytuacje, w których kapitan woli zjeść coś osobno.
Transport skippera i dodatkowe koszty
Jeśli zatrudniasz skippera z innego kraju niż kraj rozpoczęcia rejsu, trzeba doliczyć do kosztów bilet lotniczy (lub inny transport) oraz ewentualny nocleg przed rozpoczęciem rejsu, jeśli przylot następuje dzień wcześniej. Niektórzy skipperzy doliczają też dietę za dni spędzone poza rejsem, zwłaszcza gdy występują opóźnienia.
Warto przed podpisaniem umowy ustalić wszystkie szczegóły: kto rezerwuje i opłaca bilety, co z ubezpieczeniem kaucji. Im jaśniejsze zasady na starcie, tym mniej nieporozumień później.
Podsumowanie
Czarter jachtu ze skipperem to szansa na komfortowy i bezpieczny rejs. Dzięki pomocy doświadczonego kapitana nie musisz martwić się o formalności, nawigację czy nagłe zmiany pogody. Skipper wprowadzi cię w świat żeglarstwa, pozwalając cieszyć się każdym dniem na jachcie.
Wybór między polskim a lokalnym skipperem zależy od twoich priorytetów – język czy lokalna znajomość akwenu. Koszty różnią się w zależności od regionu i terminu, ale najczęściej trzeba liczyć około 150–200 euro dziennie. Pamiętaj też o wyżywieniu, transporcie i miejscu do spania dla kapitana. Dokładne ustalenie obowiązków skippera przed rejsem to gwarancja udanej współpracy i przyjemnego urlopu.